19 december 2006

Tryffel och bryderier

Bryt. Svårt att ta kritik? Iskallt, och känsligast av alla.
Idag gjorde jag god chokladtryffel och idag bekymrar jag mig, trots att det är fem dagar kvar till julafton och att det glittrar överallt. Särskilt i dina ögon. Men också på gatan, i vitt och silver, och jag önskar mig styrka. "Man orkar mycket mer än man tror", säger Filippa Reinfeldt, med tre barn och heltidsarbete och stort hus, i Feminas nyårsnummer. Kan du tyska också? Kanske skall strunta i våren och byta bana. Jag ser en vacker snurrad ring och tänker att det är tur att det snurrar.. tänk om det stod still istället. Vi får brev från fadderorganisationen som förmedlar breven till lilla Merci i Guatemala, de ber alla att enbart skicka två paket om året och inga dyra gåvor, för det skapar orättvisa bland byns barn. Vänlighet och omtanke blir orättvisor, ett bråk, ett ledset barn, kan orsakas av oss när vi skickar ett paket med rosa hårsnoddar från H&M, tillverkade i Kina av barn yngre än Merci, och det snurrar runt, runt. Globalt perspektiv, global handel. I år julhandlar Sverige för 44 miljarder. Vilken tomtesäck, säger jag bara..


1 kommentar:

Anonym sa...

fantastiskt klokt... puss lilla stjärna