27 december 2006

Beatlesyra

Varje ord finns bara i kärlek - Sonnevi.

Ur det nya poesieposet Oceanen, en av julklapparna. Förtrollande vackert och osymmetriskt. Tänk att kunna skriva så, tänk att kunna iklä känslor i ord på det sättet som endast stora poeter kan göra. Beatlesyra med alla deras kärlekslåtar, lyckliga och olyckliga, om förtröstan, gemenskap och ensamhet. Själens obotliga?
Eller den frivilliga. Havstystnad, står det i boken, och jag längtar till Gotland och att se upp på sommarhimlen. Men nu är idag, och denna vecka nalkas ett nytt år. Nytt år och nya tider. 2007. Nyss var det milleniumskifte och då var vi barn under de gnistrande raketerna på Skeppsbron. Vad är vi nu? Månntro har det ingen betydelse. Nästa år väntar ett nytt projekt som skall ros i land med fyra åror, och jag hoppas på ett välvilligt mottagande. Tiden måste vara mogen. Om den inte är det får den skylla sig själv. Det tjugoförsta året på tideräkning Vera kan inte vara för sent. Enligt Astrid Lindgren var det aldrig för sent att göra sådant man tycker om, så därför klättrade hon i träd livet ut.

Mitt eget nyårslöfte är att våga, i alla avseenden. I världen finns intet att förlora. Sedan ska jag äta ännu mer grönsaker och träna på Friskis & Svettis med N i fulmysiga träningskläder, och förstås, låta var sak ta sin tid. När man skyndar blir man stressad. Jag fick ingen yogakurs i julklapp så jag får väl ta itu med det själv.

Igår inhandlande av svart kuvertväska och te-fika hos M. Och jag blev kär i den röda CD-spelaren i deras kök att jag inte kommer att vara nöjd med tillvaron förrän jag äger en likadan.

Vad är det jag
inte vet
om mig själv
Sannolikt
nästan allt
Var därför
inte rädd
- Sonnevi.

All you need is love.

Inga kommentarer: