30 oktober 2006

Tjugo år

Måndag 30 oktober och min födelsedag. Jag längtar varken tillbaka eller framåt samtidigt som jag gör det. LEV står det skrivet i pannan, lev ditt liv och gör det nu.. Jag har fått oerhört fina presenter av underbara människor - från en buddha med elefantöron till luddig vinterjacka, svart basker och boken Vuxenakuten - men tror att den bästa gåvan ändå är att man, hur klichéaktigt det än må låta, får mer insikt om vilken fantastisk värld man får leva i ju äldre man blir. Vilka möjligheter man har, om man aldrig slutar att envist försöka. Det gäller bara att se dem. Sedan måste man tycka om sig själv, det är en grundförutsättning. Det är sig själv man ska leva med resten av livet, det är sig själv man ser i spegeln varje morgon, det är sig själv man ska uppmuntra och peppa, det är sig själv man ska tåla i svåra situationer där det kan spåra ur, det är sig själv man har kvar efter brustna förhållanden, det är sig själv man skall hålla ordning på och ibland vara stolt över, och då är det väsentligt att verkligen vara vän med sin egen person. Människor kommer och går i ens närhet, men du själv är ju förevigt du själv.

Jag föredrar duetter. Frivillig tolkning.

2 kommentarer:

Lungan sa...

Å va fint. Det ska jag tänka på. Och grattisgrattisgrattis igen! :) Krama!

Anonym sa...

Ååå tjejen grattis på födelsedagen! Kram lilla Vera från en ännu mindre Tina - hahha!