12 oktober 2006

Små toner i ett rött hav nummer två

Stor teater och briljerande samtidskonst. Röda havet 2 på Lilla Scenen, Stadsteatern, är en liten pärla som berör. Hur ska vi leva? Det finns många skådespelare som kan sitt yrke till fullo, men Ann Petrén måste vara en av de som kan det allra bäst. Hon har det. Liksom dagens utnämnde Nobelpristagare i litteratur, förmodar jag - äntligen! Inte för att jag känner till honom, denne Orhan Pamuk, men min intution säger mig att han är värdig sitt pris. Mamma gav mig två böcker idag, en av Björn Ranelid och så en roman om evig kärlek, och det slog mig att böcker kan man inte leva förutan.

I övrigt har jag haft en gnällig dag, och just nu längtar jag bara efter en sak. Ändå känns det som att gnäll är förbjudet, ingenting klaras av bättre med en negativ inställning, och trots det överröser jag min stackars bästis med massa gnäll-sms, trots att jag vet att jag inte ska ge upp för minsta lilla motgång. Men, född dramatisk, alltid dramatisk.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hej! Mycket bra pjäs. Var inte ledsen över matten jag skulle inte klara det. När du sen får ditt betyg i matte c står ännu en dörr öppen, en dörr som är låst för mig (hm så här brukar jag inte utrycka mig, hjälp...)

Kramiz Titti

Anonym sa...

Vera, Vera! Vill du att vi ska se "inga tårar" på onsdag om de andra också kan? Jag kan i alla fall! kram från Tina

Anonym sa...

Nelly kan också på onsdag kväll - kan du fortfrande då? Och var vill du gå; Grand eller Bio palatset? Lite tveksamt om Hannah kan följa med dock...