24 oktober 2006

Being alive

I detta eviga regnande försöker solen förgäves. Ändå är luften klar och hög att andas in, som det ska vara om hösten. Jag avlägsnar mig från Moderna Museet när vi ska måla själva i deras ateljé, måla är inte min sak och överhuvudtaget är det som att jag inte har någon energi till att lära mig om konst och få ut det rätta av att se på konst. Scenkonsten, musiken och litteraturen har fått mitt kulturella hjärta - där finns ännu inte plats för ett bildkonstinstresse. Jag blir sömnig av tavlor. Nya kulturministern heter Lena Adelhson Liljeroth och enligt Gunilla Brodrejs blogg har hon sagt att hon genast ska öppna vägar för ett nytt operahus i Stockholm. Underbart, i mitt tycke. Vi behöver det - och operan behöver det. Ikväll jobbar jag och ska läsa Vygotskijs Fantasi och kreativitet i barndomen och äta Mentos, som sig brukar. Lite ångest bakom ryggen, lite framför.

Lika mycket mjölk i teet och lika mjuka.

Inga kommentarer: