28 juli 2006

Rosa kulisser

Ljusrosa dekor och ännu ljusare kulisser på Confidencen - namnet kommet av bordet la confidence som dukas och hissas upp och ner genom scenen - vid Ulriksdal där Folkoperan spelar Mozarts Don Giovanni. Uppsättningen är charmant och roande, fokuserar på kvinnans perspektiv (Don Giovanni själv försvinner nästan) och har två Donnor som båda gör lysande rollprestationer. Donna Anna, Ingela Brimberg, främst vokalt, Donna Elvira, Miriam Treichl, främst genom sitt självklara agerande. Men båda kan sitt yrke mer än väl. I övrigt föredrog jag som alltid bassången. Basar sjunger coolast. Kören, om man ens får kalla dem för kör, bör dock ta ledigt resterande föreställningar - jag saknade min riktiga folkoperakör med Ulrika, Cissi och Helena.. I foajen mötte jag Sandra. Mitt hjärta slog en liten volt för det var så otroligt längesedan. Hon är söt. Och opera är bra. Opera är en av meningarna med att finnas till, med livet. Att tröttna på opera är en fullkomlig omöjlighet för mig, som att tröttna på rostat bröd med marmelad..

Snygga shorts har jag och ute är har det äntligen regnat. Om en månad börjar skolan och jag frågar mig vad jag ska bli. Helst vill jag åka till Berlin. Nu. Eller till Paris och se opera med Malena. Men liksom, det är ingen utbildning.. Hur blir man en av dem?

Inga kommentarer: