21 juli 2006

Halsont och sockerbitar

I don't know what to do with myself..

Finns det en sång som heter. Ibland stämmer den strofen så väl in. Halsont (någonting som går på jobbet) en ljuvlig fredagkväll i juli, så jag sitter uppkrupen här och lyssnar på Idde och på Malin. Malin är en sådan man önskar att man vore. I sitt sommarprogram får hon varje till synes uttjatad kliché att bli meningsfylld, som den om att man skall leva livet istället för att försöka besvara frågan om dess mening. Hon talar vitt och brett om att gå barfota i stan, om sommarlov i turnébussen och om skönhet i sig själv. Genom att hon är en aktris som agerar i radion blir programmet levande och hennes ord når till hjärtat - och så är hon så oerhört vältalig. "Gå på känsla och skapa hejvilt, det får bli vad det blir." I den andan skall ju tillvaron upplevas, även om det inte är möjligt alla dagar ska man ha det som sin grundtes. Tror jag. Som liten var Malins syster Kristin min allra största förebild, och kvar finns pärmen med urklippen och det vackraste idolbrev jag någonsin har fått. Vackrast för att det då, den där gråmulna novemberdagen när jag var tio år, gav mig mest. När jag ser henne på TV idag vet jag att hon är ett proffs, och aldrig att jag skulle tillåta en icke-superlativ om Kristin i min närhet. Hur som helst, lyssna på Malins program och du blir visare.. och lyckligare.

Bli frisk.

Inga kommentarer: