5 april 2007

Flyga i skymningen

Det var stjärnklart ute och mycket vackert. Hon hade aldrig trott att det kunde vara så fint i en stad. Eftersom staden var ju människornas verk, men landet naturens. Förut hade hon alltid bott nära marken. Nu bodde hon tre trappor upp med hiss och hade på sätt och vis kommit litet närmare himmelen tyckte hon - och tänkte på farmor. Och på hissen. (Maria Gripe ur Tre trappor upp med hiss)

Skärtorsdag och söta påskkärringar vart än man ser. Mina påskägg ger jag till Maria Gripe (som avlidit 83 år gammal) - en av de briljanta författare som väckte min lust att läsa när jag var liten (åh, vad jag läste hennes böcker), Unicef för att det är en organisation som verkar handla mer än prata för barnens rätt och möjligheter, nuvarande skolministern Björklund för att att han eftersträvar ordning och reda i skolan och är en bra person i ett parti som sviktar, lilla N och sist men definitivt aldrig minst min mamma som är bäst. Innan året är slut kommer livet att ha bytt skepnad och överraskat, var så säkra. Ikväll lyssnar jag på pianotolkningar av Rameau och analyserar, och tordyveln flyger i skymningen.. På landsvägen Hugo och Josefin - Josefin som egentligen heter Anna Grå. Josefin klingar vackrare. Hade jag läst Litterär Gestaltning hade jag skrivit en dikt tillägnad henne.

Glad påsk.


Inga kommentarer: