21 september 2006

My life is a songbook

Fylld av små sånger i alla olika nyanser och stilar. Premiär igår av fantastiska Verdioperan på min plats på jorden - Folkoperan. Min relation till den teatern är beviset på att man kan vara kär i ett hus, känna kemi till en byggnad. Mira Bartovs uppsättning är en sådan alla borde se, vars ypperliga konstnärliga kvalitét och fulländade, flödande musik bekräftar operans värde som konstform. Den säger dessutom någonting om oss och vår samtid. Det enda som var icke-repeterat var applådtacket, aningens rörigt, men vi skrattade mest åt det. Idag har jag räknat matte och läst om lekteorier, innan jag fikade med Tina och såg "Spelar du ikväll?"¨på Zita, filmen om Erland Josephsson. Vi fick kulturpoäng och lite teaternostalgi.

Ivar-Lo Johansson om fantasi:
"Om du ser två stenar bredvid varandra, så flytta inte på dem. De kanske tycker om varandra."

Imorgon Göteborg. Och just det, du är en egen sång i mitt liv.

Inga kommentarer: