27 februari 2007

Lang Lang, Tranströmer och jag (böcker får man aldrig för många)

Överraskande pigga går vi på bokrea halv åtta på morgonen, och innan jag inser att jag är trött har jag inhandlat sju nya böcker. Tranströmer, biografi om Moberg, stora underbara boken om Hasse & Tage (ett stycke svensk kulturhistoria), en bok om att vara snäll, Shakespeares sonetter med illustrationer av Lundell av alla människor, Tjechov-dramer och dikter av Martinson. Samt en liten CD-skiva där Astrid läser om sommaren - vilket fick mig att drömma. M och jag diskuterar kattungar, bland det sötaste som finns, och jag vill ha en omedelbart som kan heta Aricia efter sopranrollen i Fedra och vara alldeles luddig och fin. Trygghet. Trygghet behöver man, och det är tur att saker och ting ordnar upp sig ibland för ingen mår bra av att ångra sig. Det märker man alltid så småningom.

Snart London och jag längtar. Innan dess skall lilla N flyga till solen, och då ska jag tänka på henne för flygresor är ändå flygresor. Liksom, att sitta miljontals meter ovanför jorden i ett litet plan, är det naturligt?

1 kommentar:

Anonym sa...

Ja tänk på mig imorgon =)