10 februari 2007

Sjung min lycka

Sjung min lycka, sjung min längtan,
sjung min ordlösa saknad och min stumma sorg,
och när min oro ständigt växer i en bister tid,
så klinga, klinga, mina klockor, klangen som ger sinnet frid.

Världens vackraste musik, alla genrer. Musiken komponerad av Benny Andersson, som hyllas i dagarna på Berwaldhallen. Klangen som ger sinnet frid - ingenting stämmer mer. Bennys musik är den musik som ständigt finns som soundtrack till min tillvaro, den musik som format hela mitt liv och givit mig den inspiration och vägledning som krävs för att kunna "växa upp" och som utöver det sammanfört mig med den ljuvligaste skaran av människor. Hyllningskonserten igår kväll var nästan som en resa, från startpunkten på Gärdet till kärleken idag.

När Radiosymfonikerna spelar de inledande tonerna till Merano ser jag tivoliscenen i Chess framför mig inombords, de färgglada lyktorna, cirkusvagnarna, ljuset.. och redan då knyter det sig i mitt hjärta. I andra akten gråter jag till det instrumentala Ljusa kvällar om våren-stycket, körscenen Var hör vi hemma om rotlöshet i det nya landet och Helenas fullkomligt fantastiska tolkning av Du måste finnas. Hon är en stjärna. Månntro är det en orolig och bister tid vi lever i, men det kan kvitta lika. Barfota på en Duvemålaäng är livet ändå ett paradis, och mitt i musiken är det bara du som ser dig. Det är en obeskrivlig och oöverträfflig känsla.

Inga kommentarer: