6 maj 2007

Resan / himlar & stjärnor

Buller och bång. De sista entusiasterna, lyssnar jag på, och ler åt mottagandet samtidigt som jag tyngs av dåligt samvete.. Oavsett så de är underbara. I Opera Vox finns den aldrig sinande energin, den stora lusten och framför allt en oerhörd tro på sin egen förmåga. Citatet "en ovanligt fri fågel" stämmer väl in och små röster blir en enad röst tillsammans på en liten Kungsholmscen. Hovsällskapsresor till Paris i egen tappning, en urflippad dokusåpa till Rossinis lyriska musik, och jag minns min tripp till Bastilleoperan och deras eviga svammel om förnyelse och publikansvar.. Har de ens funderat på att ta hjälp av Märit & CO? Ensembleanda av högsta klass i en individualiserad värld, kärlek överallt och rödvin av svartvinbärssaft. Opera med stort O.

Idag vaknade jag på rätt plats och smulade inte. Jag gör en kort Dödsdansen-sejour på mitt kära Dramaten, räknar fel och talar med en liten söt tant, en sådan man önskar att man får bli en dag. Jag har lärt mig att laga ännu en maträtt och solen sjunger stilla över taken sin sång om sommaren. I positiv anda skall vi välja våra val, säger Kay Pollak i sin livsfilosofiska bok, och att ta avstånd från projektion är en förutsättning. Förvånad undrar jag om det gäller i livets alla skeden? Att välja glädje går inte i motstånd.. eller?




(The Corinnas - Cathrine och Cissi)

Inga kommentarer: