14 mars 2008

Mixade tankar

På Koh Lanta är det 32 grader. I Stockholm, regnigt och råkallt, är det blott 2. Jag ser fram emot att byta miljö ett tag, komma bort, andas, inspireras, bara vara. Med mig själv och med min Anne. Vi behöver det, minst sagt. Det är tur att man har lyckan och förmånen att kunna resa. Vi fick nyligen ett nytt litet brev och foto på Merci, familjens fadderbarn i Guatemala. Hon fyller åtta år snart och mår väl relativt bra, byn som hon bor i utvecklas och bland annat arbetar Plan där för utbildning och kunskap för alla, både flickor och pojkar. Jag vet att det finns de som besöker sina fadderbarn, och tanken slog mig nyligen, det kanske kan bli ett framtida projekt..?

I helgen spelar Sound of Music sina sista föreställningar på Göta Lejon, och det är någonting särskilt med "sista"-shower.. Det är någonting i luften, någonting som påminner mig om allt det där jag har förknippats med och levt med. Det som har hört och hör till min föreställningsvärld och genomsyrat min tillvaro sedan jag var liten. Junikvällar vid Cirkus, försommargrönska, cellofaninklädda blommor, skratt, förväntan, engagemang, jordgubbar, applåder. "Och allting började med Duvemåla", sade hon, och hade så oerhört rätt. Man kan säga vad man vill om ungdomsgårdar och tonårsaktiviteter, men nog måste teater räknas som en av de mer lämpade förströelserna för barn som är på väg att växa upp. Eller? Det tror jag.

Inga kommentarer: