30 augusti 2007

Flyga och fara och finnas till

Friskytten och Glada Änkan är Folkoperans produktioner 2008. Framför mig ser jag en skytte (som stjärntecknet) i uniform, men förmodar att det handlar om kärlek (vad annars?) och en munter dansant dam som lever galet. Men de konstnärliga ambitionerna är långt mer gångna än så, med regi av Linus Fellbom och Suzanne Osten, och troligen kommer båda uppsättningarna att vara förlagda i nutid och anspela på dagens kaosfyllda och ambivalenta tillvaro.

Ambivalent är vad den är - ena dagen si, andra dagen så, tredje dagen en annan.. När vet man att det stämmer, det man väljer? Saker och ting - från till synes enkla saker som lunchmat, jobbtider och fikaställe till mer väsentliga beslut om utbildning, prioriteringar och sin egen tid - är alltid så oerhört viktiga. Allting är likt ett spel som gäller liv och död och jag önskar att jag kunde låta bli att tänka. Lyckas du så finns du står det om 80-talisterna i Svenska Dagbladets artikelserie, och den rubriken kräver reflektion. Dessutom är den ekologiska mjölken slut i kyldisken, för du får inte välja fel..

I söndags såg jag Gråt inte mer Ursula, och inte du heller Cecilia på Klarascenen, en liten poetisk drömsk föreställning med inslag av flygningar och countrysång, och lycklig är jag att teaterhösten har anlänt. Livet är en teater och teater är livet. Nog om det - ut i hösten.

Inga kommentarer: